Звернення ГО «Адвокатська дорадча група» та ГО «Родина Героїв «Небесної Сотні» до Президента України та народних депутатів України

03.10.2017 року Верховною Радою було прийнято законопроект № 6232 від 23.03.2017 про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів. Цим законом були прийняті зміни до Кримінального процесуального кодексу – до ст. 219, 294 (обмеження строків розслідування), порядку призначення експертиз і продовження строків слідства, запропоновані А.С. Лозовим.
Зазначені норми в прийнятій редакції унеможливлюють продовження розслідування у справах про злочини, вчинені під час Революції Гідності, а також під час Російської агресії в Криму і на Донбасі. А також цілий ряд інших тяжких і особливо тяжких злочинів – вбивства, розбійні напади, катування, зґвалтування, насильницькі зникнення. Відповідно унеможливлюється (назавжди!) і притягнення винних до відповідальності.
Фактично прийнятим законом заборонено розслідування навіть найважчих, найскладніших, наймасштабніший злочинів, які не встигли розкрити, розслідувати і передати до суду за один рік.
«Слідчий, прокурор зобов’язані закрити кримінальне провадження й у разі, коли строк досудового розслідування, визначений у статті 219 цього Кодексу закінчився та жодну особу не було повідомлено про підозру» – останній абзац ст. 294 в новій редакції.
На даний момент в Україні, як і в багатьох демократичних країнах цей термін не обмежений, доки не обмежуються права конкретних осіб –не пред’явлено підозру.

Крім того прийнятими змінами додатково обмежується термін для пред’явлення обвинувачення після повідомлення про підозру – двома місяцями (в межах загального строку з моменту порушення провадження).
«Досудове розслідування повинно бути закінчено:
2) протягом двох місяців з дня повідомлення особі про підозру у вчиненні злочину» – 3-й абзац 1-ї частини ст. 219 КПК в новій редакції.
Цього часу не вистачить навіть для проведення елементарних експертиз та мінімально необхідних слідчих дій.
На даний момент по тяжким і особливо тяжким злочинам – строк розслідування з моменту пред’явлення підозри – один рік. І навіть цього часу не вистачає для якісного розслідування за наявного неналежного технічного і організаційного забезпечення слідчих органів, недофінансування і недостатньої кількості експертних установ, тощо.

Всі злочини, не розкриті та не розслідувані за цей час фактично, пробачаються. Особи, які їх вчинили, назавжди уникають покарання, права потерпілих грубо, цинічно порушуються. Порушується принцип верховенства права, невідворотності покарання.
На даний час термін розслідування (і судового розгляду), окрім КПК, обмежується також нормами Кримінального кодексу щодо обмеження терміни давності для притягнення до кримінальної відповідальності (ст. 40 КК). Від двох до п’ятнадцяти років з моменту вчинення злочину до вироку. Деякі злочини, зокрема – злочини проти людяності, проти миру, безпеки людства не мають термінів давності. Це обумовлено як рівнем суспільної небезпеки, так і складністю, розслідування, обсягом судового розгляду.
Зазначені зміни до КПК фактично знівелюють цю градацію. І найважчі (й найтяжчі в розслідуванні) злочини без строку давності не мають шанси бути розслідуваними в Україні.

Інші зміни – які покладають на слідчих суддів функцію продовження терміну розслідування і призначення експертиз на етапі досудового розслідування абсолютно безпідставно в десятки разів збільшують навантаженість на суддів і ще уповільнюють розслідування. На даний момент, на етапі досудового розслідування, як сторона обвинувачення, так і сторона захисту вправі самостійно залучити обраного ними експерта чи експертну установу для проведення експертизи. Зазначені зміни позбавляють сторони такого права і змушують з цих питань звертатись до слідчого судді. Навіть повністю укомплектовані суди не витримають такого навантаження. А в нашій ситуації, суддів не вистачає інколи до 50 % від складу суду і навіть розгляд справи по суті часто не може розпочатися роками через перезавантаженість суддів. І впродовж здійснення судової реформи мінімум декілька років така ситуація буде продовжуватись. То ж такі зміни призведуть не лише до колапсу слідства, але і колапсу судової системи.

Всі зазначені зміни стосуються як майбутніх, так і вже порушених кримінальних проваджень, оскільки, згідно ст. 5 КПК, процесуальна дія проводиться, а процесуальне рішення приймається згідно з положеннями цього кодексу, чинними на момент початку виконання такої дії або прийняття такого рішення.

В зв’язку із вищезазначеним,

ЗАКЛИКАЄМО ВАС

1) Скористатися правом вето Президента України на закон про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів, прийнятий Верховною радою 3.10.2017 р. із зауваженнями, якими виключити небезпечні норми, зазначені вище.

2) Запропонувати і забезпечити прийняття змін до зазначеного закону, якими виключити небезпечні нововведення, зазначені вище.

3) Утриматись в подальшому від внесення «вирваних із контексту» не продуманих змін до КПК у непрофільних законопроектах.

 

Голова ГО «Родина Героїв Небесної сотні» Володимир Бондарчук

Голова колегії ГО «Адвокатська дорадча група» Павло Дикань

 

Звернення підтримане:

ГО «Харківська Правозахисна Група»

ГО «Центр Громадянських Свобод»

ГО «Центр інформації про права людини»

ГО «Східноукраїнський центр громадських ініціатив»

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *